Artykuł

Bób to źródło zdrowia! Zdrowie

##dlaczego bób jest zdrowy#jak jeść bób#kto może jeść bób#kto nie może jeść bobu#przepisy z bobem#sezon na bób#wartości odżywcze bobu
Rodzaj skóry:
#każdy rodzaj skóry

Autor

Natalia Szymańska
Natalia Szymańska

Jest źródłem błonnika, białka i kwasu foliowego. Kochają go osoby dbające o linię, wegetarianie i kobiety w ciąży. Trwa pełnia sezonu na bób, więc warto z tego skorzystać!

Sezon na bób rozpoczyna się w latem i trwa bardzo krótko. Dlatego warto się w niego zaopatrzyć gdy tylko pojawi się w sklepach i na targowiskach, a potem delektować się nim pod różnymi postaciami. Bób zjadany w rozsądnych porcjach stanowi skarbnicę cennych witamin i składników mineralnych.

Właściwości odżywcze bobu

  • Wiąże kwasy żółciowe w jelicie grubym, dzięki czemu obniża stężenie cholesterolu LDL we krwi.
  • Zawiera dużą ilość kwasu foliowego, który zapobiega wystąpieniu wad rozwojowych u płodu.
  • To dobra alternatywa dla mięsa, gdyż jest bogatym źródłem białka (100g bobu dostarcza ok 7,50g białka).
  • Posiada niską zawartość sodu, a bogaty jest w potas, który wpływa na ciśnienie.
  • Dostarcza błonnik pokarmowy dający uczucie sytości i poprawiający pracę jelit.
  • Bób jest źródłem witamin z grupy B, które wpływają na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.
  • Bób chroni przed nowotworami. Wnika to z obecności lektyny- białko chroniące przed powstawaniem komórek rakowych.
  • Zawiera znaczne ilości żelaza, miedzi, magnezu.

Kto nie powinien jeść bobu?

Bób ze względu na dużą zawartość związków purynowych nie jest zalecany osobom chorującym na dnę moczanową. Powinny go unikać również osoby, które mają problemy z układem pokarmowym. Wzmaga on wzdęcia i powoduje nadmierną fermentację w jelitach.

Jak przygotowywać bób?

Bób może być jedzony zarówno na surowo, jak i ugotowany. Należy go dokładnie opłukać następnie gotować pod przykryciem w wodzie około 20-30 minut- w zależności od tego czy ziarna są młode czy starsze. Pod koniec gotowania warto dodać szczyptę soli i odrobinę cukru.

Aby zmniejszyć występujące wzdęcia, bób przed ugotowaniem należy zalać gorącą wodą, odczekać godzinę i ugotować go w świeżej wodzie. Warto obierać bób ze skórki mimo, że to w niej znajduje się najwięcej witamin i składników mineralnych.

Coś na ząb- pasta z bobu

  • 500g bobu
  • Ok 3 łyżek oleju rzepakowego
  • 2 ząbki czosnku
  • 2 szalotki
  • Pieprz, sól

Bób należy ugotować, obrać, następnie zbendować z pozostałymi składnikami.

Smacznego!

Komentarze